Contra o amb Robots?

CONTRA O AMB ROBOTS?


   El passat dimecres 23 de novembre del 2016, alguns alumnes de primer de la FP Bàsica del IE Comte de Rius van poder experimentar amb robots al Campus de l'ETSE de la Universitat Rovira i Virgili (URV), dins del programa FEM RECERCA 2016.

   El Doctor Albert Oller del grup de recerca en Robòtica i Visió Artificial (RIVI) de la URV els va deixar programar diversos robots educatius (model NXT de la marca LEGO). Els alumnes van poder veure com a partir d'un llenguatge de programació senzill podien desplaçar-se sense problemes i complir amb les ordres programades. 

   L'Albert ens va explicar que els robots tenien diverses funcions dins de la nostra vida diària. Ens va fer reflexionar sobre dispositius senzills, equipaments amb els que ja convivim a les nostres llars, que actuen segons els  llenguatges de programació. Per exemple, els sensors de llum per a zones poc il·luminades en certes hores del dia. Existeixen també els sensors de temperatura que posen en marxa sistemes de refrigeració o calefacció. Altres sensors com són els d'ultrasons i que funcionen  amb l'eco de les ones sonores a no més de 2 metres, i que per exemple utilitzen els robots escombradors que són presents a les llars. 

#FPBasica, #FPBasicacomterius, FP Bàsica Comte Rius, FPBasica, #ROBOTS, #FEMRECERC, #URV

Robots model NXT de la marca LEGO amb diversos sensors, i imatges de programació de rutines


   Però per a poder entendre-ho encara millor, l'Albert ens va fer connectar cada un dels sensors al robot educatiu, i jugant amb la llum, el soroll, l'eco, i la temperatura,  veure com es comportaven davant d'algunes situacions. Mitjançant la programació, vam entendre com es pot posar en marxa un robot i parar-lo per veure la potencialitat que te en el camp industrial.

   Però queda clar que els robots educatius tenen una part d'oci molt important. Sabeu que existeixen els URV-BOTs futbolistes? Doncs per allà al 2002 ja es van classificar a nivell mundial competint amb altres robots a Corea. Els lluitadors de Sumo-bots coneguts per tombar als seus contrincants amb un braç mecànic, i evidentment les curses de robots, que són el que vam poder fer nosaltres programant-los a diverses velocitats, i per anar només endavant, o endavant i tornant a la posició inicial. 

   Per a poder simular els robots futbolistes vam utilitzar un sensor de llum. En el cas dels URV-BOTs futbolistes, els objectes presents en el terreny de joc han de portar distintius de color, de manera que la imatge de la càmera consisteix en identificar mitjançant un sensor de llum un conjunt d'objectes de color que es mouen: l'equip, la pilota  i les línies del terreny de joc. En el nostre cas, vam jugar només amb les línies del terreny de joc, pintades de color negre, de manera que quan el robot les detectava no sortia del terreny de joc i girava sobre ell mateix 180 graus.

#FPBasica, #FPBasicacomterius, FP Bàsica Comte Rius, FPBasica, #ROBOTS, #FEMRECERC, #URV
Curses i robots dins d'un terreny de joc.


   Va ser tota una experiència, que a la vegada ens servirà a tots per a poder entendre per una banda el llenguatge de programació, l'aplicabilitat dels robots a la nostra vida diària, i més endavant, aprendre a dissenyar, programar i executar algunes rutines. Haurem de guardar però aquests coneixements fins a segon curs!

   Gràcies a l'Albert i al seu grup de recerca pel temps que ens va dedicar, i per deixar-nos competir amb els vostres robots, i a la URV per l'oportunitat de conèixer la recerca que feu al costat de les nostres instal·lacions

#FPBasica, #FPBasicacomterius, FP Bàsica Comte Rius, FPBasica, #ROBOTS, #FEMRECERC, #URV

Professors acompanyants Jaume Musté i Núria Ferré